YAZMA GÜÇLÜĞÜ (DİSGRAFİ) ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA
ÖZGÜN
ÖĞRENME ORTAMI OLUŞTURMA
1.ÖĞRENME
ORTAMI
Öğrenciyi Belirleme
Öncelikle yazma güçlüğü çeken bir
öğrenci grubu belirlemek için bir ilköğretim okuluna giderek sınıf
öğretmenlerinden ve rehberlik öğretmenlerinden destek alarak sınıfın içinde
dikte ve kopya çalışması yapılır. Disgrafi olduğu düşünülen çocukların herhangi
bir işitsel-duyuşsal problemi olmadığından emin olunur. Seçilen öğrencilerin
aileleriyle iletişime geçilip izin alınır. Seçilen öğrenci sayısı 5 olarak
belirlenir.
Sınıfın Durumu
Sınıfın oturma düzeni hilal tipi
yerleşim biçimidir. Öğrenciler
sıralara ve masalara bağımlı değildir ve bireysel öğretim ön plandadır. Her bireyin
kendi hızında öğrenim görmesini sağalar. Yazma güçlüğü çeken bireyin
öğretmeniyle rahatlıkla göz teması kurabildiği ve işbirliğinde de etkisi olan
düzendir. Hilal tipi oturma düzeni ile fiziksel ve duygusal baskı azaltılır
çünkü öğrenciler diğer öğrencilerle iletişime geçebilirler. Bireyin
gelişimini çok yönlü etkileyen onu bu sıkıntılı ve yetersizlik durumundan kurtaracak ve
destekleyecek araç-gereçler kullanılmalıdır. Çocuğun yaş ve gelişimini dikkate
almalıyız. Çalışmalar
okulun içindeki boş bir sınıfta yapılması ve öğrenciler okullarına devam
ederken ders saatlerinin dışında belirlenen bir programla burada toplanmaları
sağlanır. Bu alandaki çalışma süresini 1 ders saati yani 40 dakika olarak
hesaplanır.
(Görsel bana aittir).
2.ÖĞRETİM
YÖNTEMİ
Bu çalışmada buluş yoluyla
öğretim yöntemi kullanılmıştır. Çünkü bu çocukların problem çözmede ve kendi
öğretim stratejilerini bulmaya ihtiyaçları vardır. Buluş yoluyla öğrenirken
bireyler bilgiyi kendi bulur yani
birey kendi gözlemlerine ve etkinliklerine bağlı olarak bilgi, kavram, ilke
ve genellemeye ulaşması teşvik edilir. Konular genelden özele doğru tümevarım
yöntemiyle işlenir. Yazma güçlüğü çeken bir bireyin bilgiyi daha
akılda kalıcı bir şekilde yerleşmesi gerektiğinden buluş yoluyla öğretim
stratejisi kullanılır. Bireysel öğretim etkinliklerinden bilgisayar destekli
öğretim, programlı öğretim yöntemleri kullanılmıştır. Grupla
öğretim tekniğinde ise beyin fırtınası, soru cevap, eğitsel oyunlar. Sınıf dışı
etkinliği öğretim etkinlikleri ödev verilmiştir.
Uygulama
Aşamaları
Kavram
haritası oluşturulur (Kavram haritası benim tarafımdan oluşturulmuştur). Kavram
haritasına göre çalışmalar uygulamaya konulur. Bu aşamada öncelikle bireylerin
defterlerini incelemekle başlanır. Bu incelemeler sonucunda hata tespitlerinden
hareketle bir eğitim hazırlanır. Hata tespiti sonucunda bireyin satır arası
boşlukları ayarlayamadığı, kelimeleri
hecelerine düzgün ayıramadığı, karıştırdıkları harfler, harflerin boyutlarını
satır boşluğuna göre ayarlayamadığı, kelimedeki harflerin arasındaki boşluğun
uygun aralıkta olmadığı tespit edilir. 6-8 hafta arasında bir eğitim programı hazırlanır.
Uygulamaya geçişte öncelikle öğretim görevlisi sınıfı derse uygun hala getirir,
yansıtım cihazı derse başlamadan çalışır hale getirir. Öğrenciye “e “ harfini buldurmak için beyin fırtınası
yaptırılır.
·
Öğrencilere
yukarıdaki görsel açılır (Görsel bana
aittir). Öğrencilere fikirleri sorulur. Ağlayan bu bebeği nasıl sustururuz diye
sorulur. E bebeğim e ninnisi cevabı gelince hep beraber ninni söylenir. (Şekil 5)
(Şekil
5)
Daha sonra bilgisayar tabanlı uygulama,
sanal manipülatif ve materyallere geçilir.
·
Projeksiyondan
açılan video ile öğrencilere yine bir grup çalışması yapılır ve tekerleme
söyletilir. -Komşu komşu oğlun geldi mi? +Geldi. –Ne getirdi? +İnci, boncuk.
–Kime, kime? + Sana, bana. –Başka kime?
+ Kara kediye. –Kara kedi nerde? +Ağaca çıktı. –Ağaç nerde? +Balta kesti.
–Balta nerde? –Suya düştü. +Su nerde? +İnek içti. –İnek nerde? +Dağa kaçtı. –Dağ
nerde? + Yandı bitti kül oldu. Daha sonra video açılır. Videodaki inek dağa
gitmek istemektedir. Dağa gitmesi için videodaki diğer görselleri öğrencilerin
bilmesi hecelemesi gerekmektedir.
(Şekil 6)
Öğrenciler her görseli bildiğinde inek dağa doğru
hareket etmektedir. Videonun sonunda inek dağa ulaşmaktadır (Şekil 6 ) , (Şekil 7) .
(Şekil 7)
·
Öğretmen
tahtaya “e “ yazar, öğrencilerin tek tek
gelmesi ve renkli tebeşir ile kopya etmeleri istenir. Çocuk tahtayı temizler ve
kendi “e “ harfini yazması istenir.
Çocuklar gözleri kapalı “e “ yazmaları
istenir.
·
Eba’nın
uygulaması olan Oku-Yaz uygulamasının açılması istenir öğrenciler önlerindeki
tabletten uygulamayı açarlar.
·
Açılan
uygulamanın ana sayfasından “ e “ harfinin bulunduğu sekme seçilir.
·
E
harfinin yazılışı incelenir ( E harflerinin yazılışının yanlarında bulunan
görseller benim tarafımdan eklenmiştir). Bu
“ e “ fişinin yanlarında görsellik kullanılarak yine bir buluş
yaptırılır “e “ harfinin bu görsellerin neresinde geçtiği öğrencide soru
işareti yaratacağından görsellerin ismini sorarız ve “e “ harfi ile bağlantıyı kurarak genellemeye
varmalarını hedefleriz. (Şekil 9)
(Şekil 8)
- Sonraki adımda e harfini içeren görseller incelenir yukarıda hecelere ayrılmış biçimde verilen kelimelerden birleştirilmesi istenir. Bu etkinlik sayesinde bireyler heceleme yanlışlıklarını
giderebilirler.
(Şekil 10) (Şekil 9)
( Eba’ nın uygulamasında bulunan )
(Geliştirdiğim uygulama, Şekil 10)
·
Uygulamada
sadece “e “ harfini çizebiliyorken bir
değişiklik getirerek isim yazma üzerine bir etkinlik planladım ve görselde
kullandım. Böylece öğrenciler harfi hissetmiş oluyorlar.
(Uygulamadaki hali )
(Geliştirdiğim uygulama)
·
Öğrencilere
içinde e harfi bulunan görselleri seçmesini isteriz. Bu etkinlik ile öğrenciler
harfin günlük hayatta karşılarına nerede çıktıklarını öğrenirler. (Şekil 11)
(Şekil
11)
Sanal manipülatiflerin
kullanılmasından sonra somut materyaller kullanılmaya başlanır.
·
Balonlar
bütün sınıfın görebileceği bir yere konur ve küçük bir pano iğnesi ile sınıftan
bir öğrencinin istediği balonu patlatması istenir. Balondan çıkan kelimelerin
seslice okuması kelimeleri öğretmene bırakması istenir. Öğretmen bu kelimeleri
okur. Öğrencilerin önlerindeki özel çizimli kâğıda yazmaları istenir (Şekil 11), (Şekil 12).
(Şekil 12)
·
Öğretmen
kelimeleri tekrar ederken öğrenciler kelimeleri yazar ve kâğıttaki özel
çizgilere heceleri kodlarlar.
·
En
son basmakta bireye bir ev ödevi verilir, birey evde öğrendiklerini tekrar
etmiş olur.
Uygulamanın
Sonucunda
Öğrencilerin satır arası
boşlukları ayarladığı, kelimeleri
hecelerine düzgün ayırdığı, karıştırdıkları harfleri haftanın konusuna göre
öğrendiği, harflerin boyutlarını satır boşluğuna göre ayarlayabildiği,
kelimedeki harflerin arasındaki boşluğun uygun aralıkta olduğu tespit edilir. Geleneksel
yöntemin izinde sadece ev ödevleri verilmiştir. Bunun getirisi bireyin
öğrendiklerini tekrar etmesi olabildiğince pekiştirmesidir.
Yorumlar
Yorum Gönder