YAZMA GÜÇLÜĞÜ (DİSGRAFİ) ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA



YAZMA GÜÇLÜĞÜ (DİSGRAFİ) ÜZERİNE  BİR ÇALIŞMA



ÖZGÜN ÖĞRENME ORTAMI OLUŞTURMA
1.ÖĞRENME ORTAMI
 Öğrenciyi Belirleme
Öncelikle yazma güçlüğü çeken bir öğrenci grubu belirlemek için bir ilköğretim okuluna giderek sınıf öğretmenlerinden ve rehberlik öğretmenlerinden destek alarak sınıfın içinde dikte ve kopya çalışması yapılır. Disgrafi olduğu düşünülen çocukların herhangi bir işitsel-duyuşsal problemi olmadığından emin olunur. Seçilen öğrencilerin aileleriyle iletişime geçilip izin alınır. Seçilen öğrenci sayısı 5 olarak belirlenir.
 Sınıfın Durumu
Sınıfın oturma düzeni hilal tipi yerleşim biçimidir. Öğrenciler sıralara ve masalara bağımlı değildir ve bireysel öğretim ön plandadır. Her bireyin kendi hızında öğrenim görmesini sağalar. Yazma güçlüğü çeken bireyin öğretmeniyle rahatlıkla göz teması kurabildiği ve işbirliğinde de etkisi olan düzendir. Hilal tipi oturma düzeni ile fiziksel ve duygusal baskı azaltılır çünkü öğrenciler diğer öğrencilerle iletişime geçebilirler. Bireyin gelişimini çok yönlü etkileyen onu bu sıkıntılı ve yetersizlik durumundan kurtaracak ve destekleyecek araç-gereçler kullanılmalıdır. Çocuğun yaş ve gelişimini dikkate almalıyız. Çalışmalar okulun içindeki boş bir sınıfta yapılması ve öğrenciler okullarına devam ederken ders saatlerinin dışında belirlenen bir programla burada toplanmaları sağlanır. Bu alandaki çalışma süresini 1 ders saati yani 40 dakika olarak hesaplanır.


                                                                (Görsel bana aittir). 

2.ÖĞRETİM YÖNTEMİ
Bu çalışmada buluş yoluyla öğretim yöntemi kullanılmıştır. Çünkü bu çocukların problem çözmede ve kendi öğretim stratejilerini bulmaya ihtiyaçları vardır. Buluş yoluyla öğrenirken bireyler bilgiyi kendi bulur yani birey kendi gözlemlerine ve etkinliklerine bağlı olarak bilgi, kavram, ilke ve genellemeye ulaşması teşvik edilir. Konular genelden özele doğru tümevarım yöntemiyle işlenir. Yazma güçlüğü çeken bir bireyin bilgiyi daha akılda kalıcı bir şekilde yerleşmesi gerektiğinden buluş yoluyla öğretim stratejisi kullanılır. Bireysel öğretim etkinliklerinden bilgisayar destekli öğretim, programlı öğretim yöntemleri kullanılmıştır. Grupla öğretim tekniğinde ise beyin fırtınası, soru cevap, eğitsel oyunlar. Sınıf dışı etkinliği öğretim etkinlikleri ödev verilmiştir.                                                                                                               

Uygulama Aşamaları   

 Kavram haritası oluşturulur (Kavram haritası benim tarafımdan oluşturulmuştur). Kavram haritasına göre çalışmalar uygulamaya konulur. Bu aşamada öncelikle bireylerin defterlerini incelemekle başlanır. Bu incelemeler sonucunda hata tespitlerinden hareketle bir eğitim hazırlanır. Hata tespiti sonucunda bireyin satır arası boşlukları ayarlayamadığı,  kelimeleri hecelerine düzgün ayıramadığı, karıştırdıkları harfler, harflerin boyutlarını satır boşluğuna göre ayarlayamadığı, kelimedeki harflerin arasındaki boşluğun uygun aralıkta olmadığı tespit edilir. 6-8 hafta arasında bir eğitim programı hazırlanır. Uygulamaya geçişte öncelikle öğretim görevlisi sınıfı derse uygun hala getirir, yansıtım cihazı derse başlamadan çalışır hale getirir. Öğrenciye  “e “ harfini buldurmak için beyin fırtınası yaptırılır.

 

·         Öğrencilere yukarıdaki görsel açılır  (Görsel bana aittir). Öğrencilere fikirleri sorulur. Ağlayan bu bebeği nasıl sustururuz diye sorulur. E bebeğim e ninnisi cevabı gelince hep beraber ninni söylenir. (Şekil 5)



                           (Şekil 5)                                                  

Daha sonra bilgisayar tabanlı uygulama, sanal manipülatif ve materyallere geçilir.
·         Projeksiyondan açılan video ile öğrencilere yine bir grup çalışması yapılır ve tekerleme söyletilir. -Komşu komşu oğlun geldi mi? +Geldi. –Ne getirdi? +İnci, boncuk. –Kime, kime? + Sana, bana.  –Başka kime? + Kara kediye. –Kara kedi nerde? +Ağaca çıktı. –Ağaç nerde? +Balta kesti. –Balta nerde? –Suya düştü. +Su nerde? +İnek içti. –İnek nerde? +Dağa kaçtı.     –Dağ nerde? + Yandı bitti kül oldu. Daha sonra video açılır. Videodaki inek dağa gitmek istemektedir. Dağa gitmesi için videodaki diğer görselleri öğrencilerin bilmesi hecelemesi gerekmektedir. 

                           (Şekil 6)


    Öğrenciler her görseli bildiğinde inek dağa doğru hareket etmektedir. Videonun sonunda inek dağa ulaşmaktadır (Şekil 6 ) , (Şekil 7) .


                 
                                                                        (Şekil 7)
·         Öğretmen tahtaya  “e “ yazar, öğrencilerin tek tek gelmesi ve renkli tebeşir ile kopya etmeleri istenir. Çocuk tahtayı temizler ve kendi  “e “ harfini yazması istenir. Çocuklar gözleri kapalı  “e “ yazmaları istenir.
·         Eba’nın uygulaması olan Oku-Yaz uygulamasının açılması istenir öğrenciler önlerindeki tabletten uygulamayı açarlar.
·         Açılan uygulamanın ana sayfasından “ e “ harfinin bulunduğu sekme seçilir.
·         E harfinin yazılışı incelenir ( E harflerinin yazılışının yanlarında bulunan görseller benim tarafımdan eklenmiştir). Bu  “ e “ fişinin yanlarında görsellik kullanılarak yine bir buluş yaptırılır “e “ harfinin bu görsellerin neresinde geçtiği öğrencide soru işareti yaratacağından görsellerin ismini sorarız ve  “e “ harfi ile bağlantıyı kurarak genellemeye varmalarını hedefleriz. (Şekil 9)
                     




                                                             
             (Şekil 8)  
  •         Sonraki adımda e harfini içeren görseller incelenir yukarıda hecelere ayrılmış biçimde verilen kelimelerden birleştirilmesi istenir. Bu etkinlik sayesinde bireyler heceleme yanlışlıklarını

giderebilirler. (Şekil 10)                                                                                                                                                          (Şekil 9)







   ( Eba’ nın uygulamasında bulunan )    


                                                (Geliştirdiğim uygulama, Şekil 10)
·         Uygulamada sadece  “e “ harfini çizebiliyorken bir değişiklik getirerek isim yazma üzerine bir etkinlik planladım ve görselde kullandım. Böylece öğrenciler harfi hissetmiş oluyorlar.
        
                                                                   (Uygulamadaki hali )       


                                                       (Geliştirdiğim uygulama)
·         Öğrencilere içinde e harfi bulunan görselleri seçmesini isteriz. Bu etkinlik ile öğrenciler harfin günlük hayatta karşılarına nerede çıktıklarını öğrenirler. (Şekil 11)
                          


                                                                          (Şekil 11)                                              
Sanal manipülatiflerin kullanılmasından sonra somut materyaller kullanılmaya başlanır.
·         Balonlar bütün sınıfın görebileceği bir yere konur ve küçük bir pano iğnesi ile sınıftan bir öğrencinin istediği balonu patlatması istenir. Balondan çıkan kelimelerin seslice okuması kelimeleri öğretmene bırakması istenir. Öğretmen bu kelimeleri okur. Öğrencilerin önlerindeki özel çizimli kâğıda yazmaları istenir (Şekil 11), (Şekil 12).
ekil 12)








·         Öğretmen kelimeleri tekrar ederken öğrenciler kelimeleri yazar ve kâğıttaki özel çizgilere heceleri kodlarlar.
·         En son basmakta bireye bir ev ödevi verilir, birey evde öğrendiklerini tekrar etmiş olur.
Uygulamanın Sonucunda
Öğrencilerin satır arası boşlukları ayarladığı,  kelimeleri hecelerine düzgün ayırdığı, karıştırdıkları harfleri haftanın konusuna göre öğrendiği, harflerin boyutlarını satır boşluğuna göre ayarlayabildiği, kelimedeki harflerin arasındaki boşluğun uygun aralıkta olduğu tespit edilir. Geleneksel yöntemin izinde sadece ev ödevleri verilmiştir. Bunun getirisi bireyin öğrendiklerini tekrar etmesi olabildiğince pekiştirmesidir. 


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

EYLÜL ROMANIN BU YÖNLERİNİ BİLİYOR MUSUNUZ?

KÜLTÜR MESELESİNİ EDEBİYAT, ŞEHİR, MİMARİ VE MUSİKİ BAĞLAMINDA İNCELENMESİ