Ana içeriğe atla

TOLSTOY “İVAN İLYİÇ İN ÖLÜMÜ”

 


İnsanoğlu hiç ölmeyeceğini düşünür. Hiç yaşlanmayacağını hiç saçlarına ak düşmeyeceğini ya da ölümünün erken gelebileceğini düşünmez. Tolstoy ölüm duygunsu küçük yaşlarda öğrenmiş önce iki yaşında annesini sonra babasını daha sonrada diğer aile fertlerini kaybetmiştir. Bu kitabın ana konusu da ölümdür.

Kitap İvan İlyiç adında bir yargıcın amansız bir hastalığa tutulup hayatını kaybetmesiyle başlıyor. Cenaze töreni ile başlayan kitabın daha başından itibaren hayatına doğru insanları alamayan bir adam olduğunu düşündüm. Bir insan trajik bir şekilde ölebilir bu trajedi bir tren kazası, zamansız bir ölüm olabilir fakat İvan’ın ölümü bence asıl acınacak ölümdü. İnsanlar zor hayatlardan geçer, her insan dost canlısı değildir ama belki bir çiçeğe su vermiştir. İvan kötü biri değilken neden bu kadar acı bir sonu gördü diye hüzünlendim. İvan’da da bunu gördüm aslında ölümün pençesindeyken hayatın tek gerçeğini aradı.

İvan parlak geleceği olan sevilen bir çocuk olarak büyümüş. Aşık olmuş evlenmiş ve evlilik çocukların doğumuyla çalkantılar içinde devam etmiş. İvan’ın eşi çok para ve daha lüks bir hayat için İvan’ı zorlamış. İvan da bakanlıktan bir tanığı vasıtasıyla yargıçlık rütbesine yükselmiş. İşler iyiye dönmeye başlamışken amansız bir hastalığa yakalanmış. Doktorlar dahi onu umursamamış en sonunda acılarına katlanamayıp yatağa düşmüş. İvan hastayken dahil karısı bu hastalığı ona eziyet olsun diye yaptığını söylüyormuş.  Kimse İvan’ı umursamayınca umutsuz ve ölümü kabullenmek için düşünmeye başlamış.

İvan ölüm hakkında insan hayatının sıradanlığını ve ölümün trajikliğini düşündükçe bende hayatı sorgulamaya başladım. Hayatın bu koşuşturmasına kapılıp gerçekleri gözden geçiremediğimi yaşam ile ölüm arasındaki paradoksu yok saydığımı fark ettim. Hayatımızın değeri nedir? Hayat ölüm ile mi anlamlıdır?  Hayat bence ölüm ile anlamlıdır. Ölmeyeceğimiz bilsek hayatı bu kadar hızlı yaşamazdık. Çocuk sahibi olmak için acele etmez, meslek sahibi olmak için bu kadar çabalamazdık. Tembelliğe alışırdık beklide tam tersi kestiremiyorum bile.

Kitaptan çıkardığım diğer sonuç ise İvan’ın mesleğinin yargıç olmasının bir sebebi olmasıydı. Yargıçlar mahkeme duruşmalarında adil olmak zorundaydılar. Şöyle bir düşününce de hayatımız bir mahkeme gibi işliyor. Bir suç işlediysek evren onu önümüze farklı yöntemler ile getirtiyor. Karmamız, başka inanışlar öyle ya da böyle. Kısacası insan yaşamı bir mahkeme gibi işlemekte ve herkes için adil olan tek gerçek ölüm. Evrende neye inanıyorsak ya da inanmıyorsak tüm insanlar için ölüm tadılacak bir meyve.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

YAZMA GÜÇLÜĞÜ (DİSGRAFİ) ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA

YAZMA GÜÇLÜĞÜ (DİSGRAFİ) ÜZERİNE  BİR ÇALIŞMA ÖZGÜN ÖĞRENME ORTAMI OLUŞTURMA 1.ÖĞRENME ORTAMI  Öğrenciyi Belirleme Öncelikle yazma güçlüğü çeken bir öğrenci grubu belirlemek için bir ilköğretim okuluna giderek sınıf öğretmenlerinden ve rehberlik öğretmenlerinden destek alarak sınıfın içinde dikte ve kopya çalışması yapılır. Disgrafi olduğu düşünülen çocukların herhangi bir işitsel-duyuşsal problemi olmadığından emin olunur. Seçilen öğrencilerin aileleriyle iletişime geçilip izin alınır. Seçilen öğrenci sayısı 5 olarak belirlenir.  Sınıfın Durumu Sınıfın oturma düzeni hilal tipi yerleşim biçimidir. Öğrenciler sıralara ve masalara bağımlı değildir ve bireysel öğretim ön plandadır. Her bireyin kendi hızında öğrenim görmesini sağalar. Yazma güçlüğü çeken bireyin öğretmeniyle rahatlıkla göz teması kurabildiği ve işbirliğinde de etkisi olan düzendir. Hilal tipi oturma düzeni ile fiziksel ve duygusal baskı azaltılır çünkü öğrenciler diğer öğrencilerle iletişime ...

PAY IT FORWARD-İYİLİK YAP İYİLİK BUL

  Filmi izlemeden adına bakınca aklıma karma geliyor. Karmaya inanlardanım. Bir insanın iyilik sahibi olmak için iyilik yapması gerektiğine inanırım. Bir şekilde bir eşyam kaybolduğunda o bana bir şekilde geri gelir ya da gelmiyorsa bu benim hatalarım neticesinde oluşur. Ama her şeyin karşıtına akması eğiliminde işler biraz değişiyor. Trevor’ın annesi alkol bağımlısıdır ve kafası estiğinde, sığınacak bir liman aradığında gelen bir babası vardır. Trevor küçük yaşında zorluklara rağmen ödevi olan “İnsanlığı değiştirebilecek bir icat planlar”,   “Mükemmel Dünya”. Trevor’ın annesinin alkol bağımlılığı, annesinden mirastır genetik yatkınlık çevre koşulları ve annesinin iradesizliğinin azizliğine uğramıştır. Annesi Trevor’ın babasına sürekli şans tanımaktadır, bunu yine annesinden miras aldığını düşünüyorum. Alkol bağımlılığıyla mücadele etmek yerine onunla alkol alan biriyle beraber olmaya yeğlemekte. Mr. Simonet obsesyonları olan çocukluğunda ciddi travmalar atlatan bir öğretmen...

ÖZEL EĞİTİMDE GRUP DERSİ ETKİLİKLERİ

  BİR GRUP DERSİ MESELESİ  Üç adet otizmli öğrencim ile yaptığım grup dersini görseller ekleyerek paylaşacağım.  Öğrencilerim bilişsel olarak yakınlar ve 4-5 yaşları arasındalar.  Dersin giriş aşamasında, dikkat çekmek amaçlı olarak renklerle bir etkinlik yapacağımızı aktardım. Bu etkinlikte ana renkleri bir birine karıştırarak ara renkleri bulmayı amaçladık. Söz hakkı tanıdım ve etkinliğin bitişine doğru onların da renkleri bir birine karıştırmasına izin verdim. Bilişsel çıraklık gibi düşünebiliriz.  Dersin gelişme aşamasında, duygular üzerine bir çalışma yürütüm. Bu çalışmada ise duygu küpü attık ve önlerinde olan boş kağıtlara bu yüzleri çizmeleri istendi. Yüzleri boyama serbestliği tanındı. Girişimcilik ve merak duyguları serbest bırakıldı.  Son etkinliğimiz olan bir aile resmi çiz etkinliği yapıldı. Öğrencilerin çizdiği resimler üzerine aile ile iletişimde bulunuldu. ( Görsel eklemek doğru olmaz) Son 5 dakika ise serbest zaman etkinliği olan kurbağalar...